La Grace je replika historické lodi z druhé poloviny 18. století, která brázdí vody moří a oceánů. Cílem je vzkříšení české námořní historie. Všem zájemcům umožňuje plavbu na historické lodi spojenou s výukou námořního řemesla a jeho hrdých tradic. Podle dostupných pramenů se La Grace jmenovala loď prvního skutečného českého námořníka Augustina Heřmana. Ten nejprve ve službách holandské Západoindické společnosti přeplul několikrát Atlantik. Po osamostatnění začal s La Grace přepadat španělské obchodní lodi. Později se stal největším vývozcem tabáku v Americe.
Loď začala skupina nadšenců stavět na konci roku 2008 v profesionální loděnici v Egyptě. Slavnostně byla spuštěna na vodu 5. prosince 2010. Hlavním důvodem pro výběr místa stavby je skutečnost, že zde všechny lodě stále staví tradičním způsobem.
Aby majitelé zajistili potřebný rozpočet pro La Grace, nabízí plavby pro širokou veřejnost. Na její palubě může úplně každý zažít neopakovatelnou atmosféru objevitelských plaveb, pirátských soubojů, nebo se jen opalovat, koupat a potápět v romantických zátokách.
La Grace má také sportovní úspěchy. Stala se absolutním vítězem prestižní Lycamobile Mediterranean Tall Ships regaty a to jak ve třídě A, tak v celkovém pořadí 31 lodí. V kategorii A ještě nikdy česká loď nezávodila. V roce 2015 pak skončila jako druhá v závodě The Tall Ships Races 2015 z irského Belfastu do dánského Aalborgu. Zakončení závodu The Tall Ship Race 2017 jsme zúčastnili i my.
Na cestu do Štětína máme půjčenou lodní dodávku Ford Galaxy, vyjíždíme z Kamenice v 7:30, cestou nabíráme na hlavním nádraží Petra s Tadeášem a valíme na Berlín. Původní příjezd do Štětína ve 14:00 je ohrožen zácpou - navigace nás žene do šílených kotárů. Jednu chvíli jedeme v polích po cestě tvořené jen dvěma metrovými pruhy panelů. Do Štětína dorazíme po 15:00.
Do přístavu se nedá zajet, všude jsou davy, lunapark, ochranka, ... Necháme auto před jednou branou a jdeme hledat La Grace pěšky. Loď najdeme, ale kýžené vjezdové povolení stejně nedostaneme. Nosíme věci pěšky. Auto předáme odjíždějící skupině.
Večer se koná crew party - jako členové posádky soutěžní lodi máme volný přístup.
Ráno pomáháme v kuchyni, pak se jdeme s kapitánem podívat na Shabab Oman II a na ruský Štandart. Odpoledne je crew paráde - slavnostní pochod městem.
Ráno se jdeme podívat na ruský Kruzenštern a polský Dar Pomorza. Pak s Vášou spěcháme na prohlídku leteckého krytu pod nádražím. Večer navštívíme pár atrakcí lunaparku.
Postupně jedna loď za druhou vyplouvá z přístavu. Když míjíme stanici lodivodů, zahrají nám českou hymnu. Je to velmi silný okamžik, až ukápne slzička. Proplujeme lagunou a Swinoujscím, kde čekají davy lidí, aby viděli všechny tall shipy na moři. Organizátoři ale před rokem náplánovali trasu, která je letos proti větru. Takže místo plachet jedou všichni na motor.
Po parádě míříme přímo do Kodaně. Plujeme nonstop přes noc, celou středu a večer jsme na místě. Projdeme si blízké okolí a dáme místní zmrzlinu a pivo.